2018. február 9., péntek

Tortasütésre mindig van jó alkalom



Fotó:Sallai Kinga


Sallai Kinga tortái annyira szemet gyönyörködtetőek, hogy kíváncsian faggattam, mi a titka. Három gyermek édesanyja, pszichológus végzettségű piacelemző – és csodákat süt a konyhájában. Imádja az édességeket és kreativitását a tortadíszítésben éli ki. Kitől tanulta mindezt? Mikor jut ideje a sütésre? Ehhez hasonló kulisszatitkokat olvashattok a Sweet & Crazy Tortadesign és Desszert blog szerzőjével készített interjúmban.

Mikor indult a blogod és miért?
A blogom ezekben a hetekben lesz egy éves, nagyjából tavaly ilyenkor indult. Sütni mindig is szerettem, tortákat készíteni pedig egy félévvel az indulás előtt kezdtem el intenzívebben. A kezdetekben még csak a saját közösségi oldalamon osztottam meg a tortáimról készült fotókat, aztán egyre többen biztattak, hogy vágjak bele a blogírásba. Így született meg a Sweet & Crazy.

A torták iránti vonzódásod minek köszönhető?
Nagyon édesszájú vagyok, mindig rengeteg féle sütit sütöttem, bár látványosabbakat csak a gyerekek szülinapjaira. Egyszer csak azt vettem észre, hogy folyamatos tervezgetésben vagyok, és különböző torták születnek meg a fejemben, így elkezdtem keresni azokat az alkalmakat, amelyekre meg is lehet sütni ezeket. Szerencsére elég sok alkalmat lehet találni, ha az ember nyitott szemmel jár.

A tortakészítést és díszítést tehát magadtól tanultad?
Igen, bár ha lehetőségem van rá, részt veszek egy-egy témába illő tanfolyamon, ami érdekel, de alapvetően magamtól.

Fotó:Sallai Kinga

Melyik az a stílus, ami leginkább közel áll hozzád? Illetve mi az, amit a legjobban szeretsz csinálni?
A francia stílus, a mousse-ok világa áll hozzám legközelebb. Egyébként rengeteg minden tetszik például a tortadíszítésben és dizájnban, de a textúrák közül a mousse az, ami mindent visz. Folyamatosan kísérletezgetek, és számtalan ötlet van a fejemben, amiket meg szeretnék valósítani, éppen ezért elég sokszínű, amit csinálok. Nincs tehát egy kiforrott stílus, ami kimondottan az én védjegyem lenne. A tortadíszítés a nagy szerelmem, és bár nem vagyok egy nagyon türelmes, pepecselős alkat, ez valahogy mégis nagyon tetszik. Élvezem, ahogyan egy tortát megtervezek és végül dekorálhatok.

Milyen ízekkel szeretsz leginkább dolgozni?
Mivel elsősorban a családomnak és a barátaimnak sütök, nem mindig adódik lehetőségem új ízkombinációk kipróbálására, hiszen többen ragaszkodnak a kedvenc ízeikhez. A gyerekek közül a lányom például nagy csoki- és Nutella rajongó, a fiam egy kicsit szélesebb repertoárban tud gondolkodni. De ha azt akarom, hogy mindenkinek jó legyen, az nagyon kötött. Amit mindenki szeret nálunk, az a mák. A fiamnak mostanában a kávé lett a kedvence, így elkezdtem kávés édességeket is készíteni. A férjem favoritja a túró és a mák, nekem pedig a csoki, sok-sok gyümölccsel.

Hogyan találsz ki egy tortát? Szereted előre megtervezni minden részletét, vagy ez folyamat közben alakul ki benned?
Általában spontán módon alakul ki a végleges forma, de egy hozzávetőleges elképzelés vagy egy stílus mindig ott van a fejemben. Nem vagyok kifejezetten az a típus, aki már az elején pontosan látja maga előtt, hogy hogyan fog kinézni egy torta a végső formájában. Ezért ha menet közben látom, hogy valami máshogy mutatna jól vagy bőven elég rá annyi dekoráció, amennyi már rajta van, akkor az eredeti gondolatot el tudom engedni. Így a tortakészítés közben sok minden formálódik. Az ízeken sokat szoktam fantáziálni, és amikor már nagyon vágyom egy-egy ízkombinációra, akkor kezdem el csak megcsinálni. Így általában mindig olyat sütök, amit abban a pillanatban nagyon szeretnék.

Fotó:Sallai Kinga

Mit szeretsz a legjobban a sütésben?
Leginkább a kreatív részét. Azt szeretem, hogy komplex, ki kell találni a textúráját, az ízvilágot, egy ahhoz illő dizájnt, és azt, hogy az adott illető személyiségéhez is passzoljon, akinek éppen készítem. A kóstolás része is nagyon jó, és a stylinggal, a fotózással, az írással együtt olyan sokrétű, hogy nem tudom elképzelni, hogy ezt valaha is megunnám, hiszen minden torta más és más. Emellett nagyon sok mindenben szeretnék fejlődni is. Sok irányban próbálgatom a szárnyaimat, sokféle technikát szeretnék kipróbálni. A csokoládédíszek és a csokival való dekorálás áll hozzám a legközelebb, a célom, hogy ezt tökéletesítsem.

Más cukrászoktól, gasztroblogokból is inspirálódsz?
Abszolút. A képek engem nagyon inspirálnak, van úgy, hogy egy fotó alapján jut eszembe egy ízvilág, és lehet, hogy nincs is köze a kép hangulatához, de gondolatban azt képzelem el hozzá. Érdekes, hogy mielőtt a blogot elkezdtem, sokkal több időt töltöttem ilyen jellegű nézelődéssel, ez az időtöltés akkor is és most is egyfajta vizuális élményt ad.

Fotó:Sallai Kinga

Hogyan jut időd a három gyerkőc mellett a sütésre, gyakorlásra?
Ez egy folyamatos kötéltánc az idővel. Annak ellenére, hogy nem vagyok egy mindent jó előre megtervező típus, de a sütésnek azt a részét, hogy mikor mit fogok tenni, mindig legalább körvonalakban kitalálom, így tudom, hogy például a délutáni alvás ideje alatt mit kell feltétlenül megcsinálnom ahhoz, hogy az esti lefektetés utáni időszakra már csak az maradjon, amihez mindenképpen fontos a koncentráció. Ez pedig általában a díszítés, amit nagyon meg kell tervezni. Néha azért előfordul, hogy akkor is nekilátok, ha a gyerekek ébren vannak, de ezt néha a torta bánja. A lelkes kis segítőim egy pillanat alatt meg tudják változtatni a kitalált koncepciót, így van, hogy egy telefonhívás alatt eltűnnek a fotózáshoz szánt áfonyaszemek, vagy a kész díszek csábítják őket.

Általában mennyi időt töltesz a sütéssel, tortázással?
Ha nem csak magunknak készítek egy tortát, akkor szeretem előre tesztelni legalább a krémet, és ha szükséges, alakítok rajta. Ha egy teljesen új ízkombinációval dolgozom, azt addig próbálgatom, amíg tökéletes nem lesz. A díszítéssel rettenetesen sok időt el lehet tölteni, ez attól függ, hogy milyen jellegű dekorációt találok ki. Egyszóval tortafüggő, hogy mennyi időt töltök a konyhában, de sok-sok órát. A fotózásról és a blogírásról nem is beszélve. 

Fotó:Sallai Kinga

Vannak olyan tortáid, amelyekre nagyon büszke vagy?
Az elsők között van egy, amire szívesen emlékszem vissza. Akkor kezdtem el saját ízekkel próbálkozni, és nagyon megmaradt bennem. Ez egy Bailey’s mousse torta volt, amit egy baráti vacsorára vittem, és még teljesen kezdő voltam a tortakészítésben. Szerintem nagyon szép lett és mindenkinek nagyon ízlett, ezért is emlékezetes nekem. De általában mindegyiket szeretem, főleg amikor új ízekkel dolgozhatok.

Milyen visszajelzéseket kapsz a tortáid kapcsán?
Nagyon jókat és ez remek megerősítés, hiszen nagyon kedves üzeneteket kapok ismerősöktől is, idegenektől is. Nagyszerű élmény volt, amikor egy hosszú levelet kaptam egy követőmtől, melyben leírta, hogy ő eddig teljes mértékben idegenkedett a sütéstől, de a blogom kapcsán megjött hozzá a kedve, és azóta több mindent kipróbált. Jó érzés olvasni, hogy szeretik a blogom stílusát, és azt, hogy olyan részletesek a leírások, hogy az alapján biztosan el tudják készíteni a kiszemelt tortát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése